S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

 

PARTNERI




 

Serotonín a melatonín - hormóny dobrej nálady, šťastia a pokojného spánku v Mladom jačmeni

Veľmi častým javom dnešnej uponáhľanej a hektickej doby je to, že nemáme ani čas na dostatočný oddych a regeneráciu nášho preťaženého organizmu. Tento životný štýl nás čím ďalej častejšie privádza k stresom, depresiám a v neposlednom rade aj k poruchám spánku. Našťastie existujú prirodzené spôsoby ako telu pomôcť s produkciou prospešných hormónov akými serotonín a melatonín bezpochyby sú.

Serotonín - hormón dobrej nálady

Chemické zlúčeniny v mozgu, ktoré sa nazývajú neutrotransmitery majú priamy vplyv na naše emócie. Patrí k nim dopamín anoradrenalin, ktoré spôsobujú pocity bdelosti, ostražitosti, ale bohužiaľ aj stresu. Serotonín, ktorý sa tiež radí k neutrotransmiterům naopak v mozgu stimuluje pocity pokoja, pohody a zabraňuje depresiám.

Serotonín je jedným zo základných hormónov, ktoré ovplyvňujú, spánok, bolesť, alebo dobrú náladu. Jeho tvorba je daná geneticky, čo neovplyvníme, alebo správnou stravou, ktorú ovplyvniť môžeme. Nedostatok serotonínu asi 40% ľudí intuitívne rieši konzumáciou sladkostí. Tým sa tiež môže vysvetľovať častá "závislosť na čokoláde". Nie je snáď ale treba pripomínať, aký vplyv to má nielen na telesnú hmotnosť.

Výkyvy nálad, ktoré ľudia často pociťujú, sa dajú upraviť zmenou jedálnička. Je potrebné vyhýbať sa predovšetkým potravinám, ktoré majú vysoký glykemický index, čo je napríklad rafinovaný cukor, biela múka, alebo trebárs aj kukuričné ??lupienky. Pokúsme sa ale okrem rafinovaných a priemyselne spracovaných potravín obmedziť aj alkohol a kofeín. Tieto látky síce krátkodobo na organizmus pôsobí ako "životabudiče", ale veľmi skoro sa dostavia pocity ničoty, vyčerpanie a depresie.

Veľmi vhodné sú naopak potraviny, ktoré sú pomaly vstrebané a majú nízky glykemický index. Takéto potraviny zaisťujú, že sa glukóza uvoľňuje postupne a nemá tak markantný vplyv na hladinu cukrov v krvi. Dodávajte svojmu telu čo najviac potravín, ktoré serotonín obsahujú. Jedná sa predovšetkým o hydinu, vajcia, celozrnné pečivo, slivky, paradajky, orechy, strukoviny, zelenú listovú zeleninu a banány. Produkciu serotonínu tiež zvyšujú nápoja z mladého jačmeňa . Ďalším dôležitým prvkom pri jeho tvorbe sú tuky, bez ktorých sa serotonín nedokáže vyrábať. Najvhodnejšie sú oleje lisované za studena, takže výborný je olivový, ľanový, alebo kokosový olej.

Okrem správne volených potravín sa snažme aspoň občas cvičiť, v rozumnej miere zdržiavať na slniečku, odpočívať a nezabúdajme na vitamíny radu B, vápnik a horčík. Všetky tieto aspekty majú totiž pozitívny vplyv na tvorbu serotonínu.

Melatonín - hormón pokojného spánku

Melatonín je hormón, ktorý priamo ovplyvňuje zdravý a pokojný spánok. Vytvára sa v malom mozgu premenou zo serotonínu. Tento proces nastáva za šera, pri stmievaní. Čím je väčšia koncentrácia serotonínu, tým viac sa tvorí melatonínu a výsledkom je úplne jasný signál, že organizmus potrebuje spánok. Melatonín zaručuje, na rozdiel od priemyselne vyrábaných medikamentov, že sa prebudíme naozaj oddýchnutí.

Tento hormón sa dostal do centra pozornosti vedcov až na konci dvadsiateho storočia, keď sa zistilo, že okrem pozitívnej stimulácie spánku a udržanie správneho rytmu "vnútorných biologických hodín" pôsobí aj proti starnutiu, zvyšuje imunitu, a potláča nádorové bujnenie a rozširovanie metastáz.

Najviac melatonínu je produkované v mozgu dojčiat, ktorí práve preto tak často spí. Do zhruba pätnástich rokov veku je pomerne vysoká koncentrácia zachovaná, potom jeho tvorba prudko klesá. U päťdesiatich ľudí bolo zistené, že ich mozog produkuje asi len 17% optimálneho stavu tohto hormónu, čo je hlavná príčina nespavosti a depresiou u týchto ľudí. Ako už bolo vyššie spomenuté, jeho tvorba je priamo závislá na serotonínu, takže je vhodné jesť potraviny, ktoré produkciu serotonínu podporujú.

Je potrebné si uvedomiť, že sa vaše problémy nevyrieši hneď na druhý deň, alebo za týždeň po zmene jedálnička, každopádne veľmi skoro pocítite zmeny k lepšiemu.

 

ZGJmYzA4